donderdag 26 maart 2015

Plastic Tasjes Challange

Gister kwam ik op Facebook een mooie actie tegen. Meestal ben ik niet zo van de acties en deel en win dingen, maar deze past goed bij mij.
Het is de Plastic Tasjes Challange. De uitdaging is om een maand lang geen plastic tasjes aan te nemen in winkels of te gebruiken wat je nog hebt liggen aan plastic tasjes.
Als je je aanmeld krijg je een vierkante meter Noordzee. Die moet je schoon houden!
De opdracht is eigenlijk heel simpel, neem een boodschappentas mee. Zorg dat je een (opvouwbaar) tasje in je zak of handtas hebt zitten, dan hoef je ook geen plastic tasje aan te nemen.

Je kan er heel simpel een zelf naaien, heb ik ook gedaan, al meerder keren. Dit een een voorbeeld patroon tas. Al zou ik zelf niet een tas van nylon maken, maar van katoen. Bij voorkeur van gerecyclede stof. De tas rechtsboven is gemaakt van 2 kussenslopen van de kringloop.

Is het niet je ding om achter de naaimachine te kruipen? Geen tijd? Bij veel winkels verkopen ze ook simpele opvouwbare tasjes, al moet ik wel zeggen dat deze ook van nylon zijn.... 
Of je kan er één bij mij bestellen. Ik naai met liefde een tas met opberghoesje voor je, in de kleur die je wenst. Voor 3,50 euro inclusief porto.

Lieve lezers, kleine moeite, doe mee om een maand lang de dieren en het milieu voorrang te geven. Kleine moeite toch?

20 opmerkingen:

  1. Supergoede actie, ik probeer ook al zo min mogelijk plastic zakken te gebruiken en zelfgemaakte tasjes zijn tenslotte veel leuker!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuke actie, doe er onbewust al aan mee! Ik fiets veel en doe dan altijd mijn boodschappen in de fietstas. In de fietstas zitten ook nog twee stoffen tassen dus ben altijd voorzien! Die plastic zakjes vind ik maar onzin. ;-). Succes met je challenge!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik doe ook al jaren mee, maar ik vergeet nog wel eens om mijn tasjes weer netjes op te vouwen en terug te stoppen in mijn tas... Dus, dan loop ik met handen vol losse boodschappen, ook niet handig!

      Verwijderen
  3. leuke actie,ik doe het tegenwoordig ook,maar ik hergebruik altijd mijn tasjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuke actie en goed om bij na te denken!
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuke actie! Ik doe mijn best om een tasje bij me te hebben, maar soms vergeet ik mijn tas weer in de fietstas of handtas te doen en dan moet ik weer wat anders verzinnen.

    Ik ga in ieder geval niet voor plastic tasjes betalen. Dan loop ik maar over straat met mijn waterdichte moltons ;-) (dat deed ik een keer omdat de Kruidvat geen grote tasjes meer gaf, de cassiere keek me raar aan)
    Ik heb een keer een stukje geschreven over mijn tasjes-verwondering. http://anitasdagboek.blogspot.nl/2014/08/een-tasje-voor-het-milieu.html

    Ik denk dat ik me ga aanmelden voor de actie. Zo'n fleurig zelfgemaakte tas ziet er erg aanlokkelijk uit, maar ik heb nog genoeg herbruikbare tassen (plastic tassen zijn ook herbruikbaar ;-))

    groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Och lieverd. Ik gebruik al zo lang geen plastic tasjes meer. Mijn vriend helaas wel. En dan komt die weer binnen met zo een plastic ding. Die recycle ik dan maar als vuilniszak in de badkamerprullenbak. Ik heb nylontasjes en boodschappentassen in verschillende maten. Goede actie trouwens even neuzen op facebook straks.

    Liefs.... ohw en je tasjes zijn geweldig leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik probeer ook altijd geen plastic tas aan te nemen in de winkels. Meestal heb ik een tas bij me en anders kan het wel onderin de kinderwagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik neem altijd een boodschappentas mee. Heb net een klein tasje gemaakt voor kleinzoon. Jong gedaan... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ik volg meestal blogjes die we dezelfde hobbys delen, en kom zo bij sommige blogjes terecht via andere blogsters...bedankt voor het delen en nog een fijne dag! groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuke blogje! ik volg meestal blogjes dat dezelfde hobby/s delen, ik kwam u via andere blogster tegen...Bedankt voor het delen...groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Oh wat heb je leuke tasjes gemaakt. Ik heb altijd een dunne bigshopper in mijn tas zitten en in mijn fietstassen heb ik van die grote sterke bigshoppers zitten. Ook alle plastic zakjes worden hergebruikt. Ooit wil ik nog eens plastic zakjes op elkaar gaan strijken... Maar zoveel plannen, maar weinig komt uit mijn handen. Je rood met witte stippen tasje vind ik to cute. Dikke knuffels!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Recycling:

    Van een oude paraplu of eentje die ik vind langs de weg,stof eraf slopen,
    maak ik van dat stof,naai ik weer een stevige opvouwbaar boodschappentas van,
    ijzersterk zijn ze ook,
    zelfde materiaal als die je kant en klaar koopt bv bij de Action.

    groetjes Joke

    BeantwoordenVerwijderen